طرز تهیه سوپ شیر برای کودک بالای یک سال

طرز تهیه سوپ شیر برای کودک بالای یک سال

سوپ شیر یکی از غذاهای مقوی و خوشمزه و غذای مورد علاقه ی بیشتر کودکان است. پخت این سوپ بسیار ساده است و با مواد مختلفی می توان آن را تهیه کرد. در ادامه روشی ساده برای تهیه ی سوپ شیر را مشاهده می کنید.

مواد لازم (براي دو الي سه وعده):

  • فيله مرغ (١عدد)
  • دال عدس (٢ ق غذاخوري)
  • جو پرك (٣ ق غذاخوري) .
  • سيب زميني كوچك (نصف)
  • هويج كوچك (١ عدد)
  • شير (١ ليوان)
  • جعفري (چند برگ)
  • پيازچه (٣-٤ عدد)
  • كره (١ق مرباخوري)
  • ليمو ترش (چند قطره)
  • آب مرغ يا گوشت (نصف ليوان- در صورت تمايل)

طرز تهيه:

۱- ابتدا دال عدس را شسته و سيب زميني و هويج را پوست گرفته و خرد كنيد. 

۲- فيله مرغ خردشده و جو پرك و دال عدس و هويج و سيب زميني خرد شده و آب گوشت يا مرغ را با هم با شعله ملايم بپزيد. 

۳- وقتي مواد خوب پخت، شير و كره را اضافه كنيد و پيازچه ها را در آن خرد كنيد. 

۴- جعفري خرد شده را اضافه كنيد. در صورت تمايل كمي نمك اضافه كنيد.

۵-وقتي غذا به غلظت دلخواهتان رسيد، شعله را خاموش كنيد و چند قطره آب ليمو ترش اضافه كنيد.

نكته:

  • شير را قبل از پخت غذا از يخچال بيرون بگذاريد تا ولرم شود. اضافه كردن شير سرد به سوپ باعث بريده شدن شير مي شود. علاوه بر اين آبليمو را بلافاصله بعد از ريختن شير اضافه نكنيد.

طرز تهیه سوپ شیر برای کودک

ارزش غذایی این سوپ:

سینه ی مرغ دارای مقدار قابل توجهی ویتامین B6و ویتامین A و پروتئين است. میزان آهن و روی که در سینه مرغ وجود دارد از ران مرغ بیشتر است. سینه مرغ متشکل از سلنیوم، فسفر و نیاسین است. این ویتامین ها برای بدن مفید بوده و کمبود آنها به بدن آسیب های جبران ناپذیری را وارد می کند. به همین دلیل است که اکثر پزشکان خوردن سینه مرغ را پیشنهاد می کنند.

جوپرك: فیبر نامحلول این غله باعث بهبود کار دستگاه گوارش شده، فعالیت روده ها را توان بخشیده و در درمان یبوست بسیار مفید است. جو پرک مملو از آنتی اکسیدان است، که برای حفظ سلامتی بدن بسیار مفید است. آنتی‌اکسیدان‌ها برای هر رژیم غذایی سالمی ضروری هستند. آن‌ها از بدن در برابر مولکول‌های مضری به نام رادیکال‌های آزاد (یا اکسیدان‌ها) محافظت می‌کنند. مصرف این غله در حفظ تعادل قند و انسولین خون اثر مفیدی دارد، زیرا هضم نشاسته را کند کرده و و عوارض ناشی از افزایش گلوکز خون که پس از خوردن غذا در این بیماران ایجاد می شود را کاهش می دهد. 

جو حاوی فیبر قوی به نام بتا گلوکن است که به کاهش سطح کلسترول کمک می کند. گلوکن فیبر اصلی محلول در جو است و کلسترول بد را بدون تأثیر بر سطح کلسترول خوب کاهش می دهد. سبوس جو حاوی ویتامین E می باشد که یکی دیگر از مواد مغذی برای سلامت قلب است. براساس مطالعه ای در استرالیا، فیبر جو در مقایسه با فیبر گندم در کاهش سطح کلسترول موثرتر است. 

اکسیدان‌ها توسط بدن برای مبارزه با میکروب‌ها و ویروس‌های مضر تولید می‌شوند. اما، اگر بدن از اکسیدان‌ها پر شود، آن‌ها به سلول‌های‌تان حمله خواهند کرد. آنتی اکسیدان‌ها جلوی این فرایند را خواهند گرفت و از سلول‌ها در برابر آسیب حفاظت خواهند کرد

هويج منبع خوب كلسيم، پتاسيم، ويتامينC و ويتامين A به شمار ميرود. هویج سرشار از بتاکاروتن است، یک ماده مغذی اساسی که رشد سالم در کودکان را ممکن می کند. بتا کاروتن نقش مهمی در ایمنی بدن دارد. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود که برای بینایی بسیار ضروری است. هویج سرشار از تیامین، نیاسین و ویتامین B6 است. هویج دارای فیبر غذایی است که جذب قندها را به جریان خون کند می کند.

پیازچه عاملی آنتی باکتریال و ضدویروس است که برای مبارزه با آنفلوآنزا، عفونت های ویروسی و درمان سرماخوردگی بسیار عالی است و به طور طبیعی، سیستم تنفسی را وادار می کند تا ترشحات را دفع کند.

دال عدس دارای آهن فراوان است. آهن از کم خونی جلوگيري مي كند. مصرف دال عدس به زنان شیرده توصیه می شود زیرا باعث بالا رفتن حجم شیر آنها می شود. دال عدس دارای مقدار زیادی ویتامین A می باشد که در تقویت قدرت بینایی موثر است. این ویتامین نقش زیادی در جلوگیری از بیماری های چشمی دارد و باعث افزایش نور چشم می شود. افرادی که مشکلات بینایی دارند می توانند از دال عدس به عنوان یک خوراکی موثر استفاده کنند. یکی از مواد معدنی موثر برای بدن که به میزان زیادی در دال عدس وجود دارد پروتئین است. پروتئین گوشت گاو و دال عدس مساوی است. به همین دلیل افرادی که گوشت مصرف نمی کنند میتوانند به عنوان جایگزین پروتئین گوشت از دال عدس استفاده کنند.

اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می‌دهید.

گذاشتن نظر

از آخرین رویدادها مطلع شوید.